Tytuł pozycji:
The Concept of Monitoring Landslides Along the Railway Track Located in the Carpathian Flysch
In the paper, the problem of monitoring of landslides located along the railway track is considered. Railway tracks lying along the slope are exposed to the risk of soil mass movements, especially in areas with a relatively steep slopes and a specific subgrade such as Carpathian flysch. Developing the railway infrastructure on such a slope requires sometimes the cutting of the slope. As a consequence of the change in the shape of the slope surface the subsidence of part of the soil may result in the loss of stability. Based on the numerical analysis the critical stage values applied in the monitoring system have been computed.
W artykule rozważany jest problem monitorowania osuwisk zlokalizowanych wzdłuż toru kolejowego. Tory kolejowe leżące wzdłuż stoku są narażone na ryzyko ruchów masy gruntowej, szczególnie w obszarach o stosunkowo st steepych stokach oraz o specyficznym podłożu, takim jak karpacki flisz. Rozwój infrastruktury kolejowej na takim stoku wymaga czasami cięcia stoku. W wyniku zmiany kształtu powierzchni stoku osunięcie części gruntu może wiązać się z utratą stabilności. Na podstawie analizy numerycznej obliczono krytyczne wartości etapu zastosowane w systemie monitorującym.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2025).