Tytuł pozycji:
Vehicle Coupling Zone as a Special Inspection Region for Road Traffic Safety
The paper presents selected classes of mechanical coupling devices (A50- X, B50-X, G50-X, H50X and E) reflecting their technical parameters an testing methods for examination. Damage cases are also included, based on a driveoverrun transport platform with a vehicle coupling function made using the technology of joining 6XXX aluminium alloy. A negative test result regarding the zone manufactured using structural steel for mounting the A50X class ball is also shown. Due to the special role of the vehicle coupling zone in Road Traffic Safety (RTS), resulting from the possibility of creating a set of vehicles to perform specific activities, the importance of inspections was discussed and zones were indicated – using the example of a drive‑overrun transport platform equipped with a ball for coupling, which should be subject to periodic inspections for the possible occurrence of cracks due to accidental overloading.
W pracy zaprezentowano wybrane klasy mechanicznego urządzenia sprzęgającego (A50-X, B50-X, G50-X, H50-X i E) pod względem ich parametrów technicznych i sposobów testowania. Zamieszczono również przypadki uszkodzeń na przykładzie platformy najazdowo-transportowej z funkcją sprzęgania pojazdów wykonanej w technologii łączenia stopów aluminium serii 6XXX. Pokazano również negatywny rezultat badań dotyczący obszaru wykonanego przy użyciu stali konstrukcyjnej dla mocowania kuli zaczepowej klasy A50-X. Ze względu na szczególną rolę strefy sprzęgnięcia pojazdów dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), wynikającą z możliwości utworzenia zespołu pojazdów dla wykonywania określonych czynności, omówiono znaczenie inspekcji oraz wskazano strefy - na przykładzie platformy najazdowo-transportowej wyposażonej w zaczep kulowy - które należy poddawać okresowym kontrolom ze względu na ewentualne występowanie pęknięć wskutek przypadkowego przeciążenia.
Błędy w bibliografii: 4, 5, 13, 14, 17, 18, 28, 29