Tytuł pozycji:
Wyznaczanie dynamicznych charakterystyk bocznego znoszenia opon na podstawie badań drogowych
W pracy przedstawiono metodę identyfikacji dynamicznych charakterystyk opon w nieustalonych stanach ruchu pojazdu na podstawie badań drogowych. Charakterystyki te przedstawiają siłę boczną działającą na oponę nie tylko w funkcji kąta znoszenia, ale również w funkcji pochodnej tego kąta względem czasu (inaczej prędkości zmian kąta znoszenia). W ten sposób pokazano wpływ dynamiki wykonanego manewru na charakterystyki opon oraz różnicę pomiędzy charakterystykami otrzymanymi na podstawie ustalonych oraz nieustalonych warunków ruchu. Ponadto w artykule przedstawiono wyniki symulacji komputerowej przeprowadzonej dla różnych typów charakterystyk opon. Jak wynika z przedstawionych wyników symulacji, zastosowane w niej nieliniowe dynamiczne charakterystyki opon dają możliwość lepszego odwzorowania rzeczywistego ruchu pojazdu, niż liniowe charakterystyki otrzymane dla ustalonych warunków ruchu.
The paper presents a method of identification of dynamic tyres characteristics in non-steady-state conditions on the basis of road tests. In the characteristics the side force acting on the tyre is not only a function of slip angle, but also a function of slip angle derivative 48 (i.e. velocity of the slip angle changes). In this way the influence of manoeuvre dynamics on the tyre characteristics and the difference between characteristics obtained in steady-state and non-steady-state conditions are shown. Also the results of computer simulations prepared for different types of tyres characteristics are presented in the paper. It is evident from the presented diagrams, that the application of dynamic nonlinear tyres characteristics for computer simulation, instead of linear steady-state characteristics, makes it possible to better reproduce the real motion of a vehicle.