Tytuł pozycji:
Kompetencje społeczne generałów/ admirałów Wojska Polskiego
W artykule omówiono wyniki badań kompetencji społecznych generałów/ admirałów Wojska Polskiego. Zdaniem autorki, kompetencje społeczne są jednym z czynników warunkujących powodzenie zawodowe i stanowią ważny zasób osobisty liderów organizacji. Kompetencje społeczne umożliwiają efektywne wpływanie na innych ludzi, motywowanie ich, pozwalają na pozytywną autoprezentację oraz asertywne przedstawianie swojego stanowiska. Omawiane zdolności kształtują się w wyniku specyficznych doświadczeń środowiskowych. W przypadku żołnierzy są to sytuacje ekspozycji społecznej i wymagające asertywności oraz, w mniejszym stopniu, małego dystansu interpersonalnego. W artykule oceniono także styl zarządzania ludźmi przez generałów oraz sposób postrzegania relacji z ludźmi w narracjach tej grupy osób.
The article discusses the results of survey on social competences of generals and admirals in the Polish Armed Forces. According to the author, social competences are one of the factors affecting professional success and are important personal resources for leaders of any organization. Social competences enable effective influencing other people, motivating them, and allow for positive self-presentation and assertive attitude in presenting personal opinions. The above skills are formed as a result of specific social experiences. In case of soldiers, there are situations regarding social exposition and those requiring assertiveness and, to a less extent, shorter interpersonal distance. The article also assess the style of personnel management by generals and the way their relations are perceived by their subordinates.