Tytuł pozycji:
Structural health monitoring and damage detection of the helicopter main rotor blades with the structure integrated sensors
For the few last year enormous grow of the interest has been observed for continuous condition monitoring of aerospace structures with the use of structural health monitoring techniques SHM. Such systems use ‘physics’ of NDT for data acquisition with the use of so called “smart layers”. These “smart layers” are based on sensor networks distributed in the structure of the object under the monitoring. That approach enable condition monitoring with the use of different diagnostic techniques. In the article brief description of such techniques as well as methods of signal assessment for the aerospace application will be delivered.
W ciągu ostatnich lat na świecie obserwuje się znaczący wzrost trendu monitorowania struktur konstrukcji lotniczych, z wykorzystaniem metod ciągłego nadzoru określanych mianem SHM. System monitorowania stanu technicznego określany jako (Structural Health Monitoring - SHM) bazuje na wykorzystaniu fizyki metod badań nieniszczących w celu akwizycji danych za pomocą ‘struktur inteligentnych’. ‘Struktury inteligentne’ wykorzystują sieć czujników rozmieszczonych na badanym obiekcie umożliwiając monitorowanie stanu struktury z wykorzystaniem różnych metod diagnostycznych. W artykule przedstawione zostanie taka technika w oparciu o czujniki PZT (piezoelektryczne), ich przydatność i zalety, oraz metody klasyfikacji i oceny sygnału, jak również zostaną omówione przykłady wykorzystania takich sieci czujników w konstrukcjach lotniczych w tym stosowane przez ITWL.