Tytuł pozycji:
Badania modelowe wpływu zmian objętości przestrzeni roboczych i degradacji kanału przepływowego na pracę zespołu wirnikowego silnika turbinowego w stanach nieustalonych
W artykule przedstawiono generalne założenia, poczynione przy budowie modelu jednoprzepływowego turbinowego silnika odrzutowego służącego do badania jego dynamiki. Prezentowane wyniki dotyczą oceny wpływu konstrukcyjnej zmiany objętości wybranych przestrzeni roboczych silnika i eksploatacyjnej degradacji jego części przepływowej na przebieg współpracy podzespołów konstrukcyjnych. Na podstawie symulowanego eksperymentu wykazano, że największy wpływ na warunki współpracy podzespołów konstrukcyjnych silnika K-15 ma objętość wlotu powietrza (silnikowego i płatowcowego). Dla założonego programu regulacji degradacja części przepływowej silnika powoduje zmniejszenie się zapasu statecznej pracy sprężarki, a tym samym zwiększenie prawdopodobieństwa „wejścia” silnika w pracę niestateczną Wyniki zobrazowano na tle charakterystyki sprężarki. Badania modelowo wykonano przy użyciu programu Matlab-SIMULINK.
Pracę wykonano w ramach projektu badawczego finansowanego przez KBN nr 0T00A 051 16.