Tytuł pozycji:
Certyfikacja przylgni ratowniczych okrętów podwodnych MW RP
W pracy przedstawiono proces certyfikacji przylgni ratowniczych okrętów podwodnych MW RP, przeznaczonych do dokowania pojazdów ratowniczych, który miedzy innymi obejmuje wykonanie szeregu pomiarów, testów i analiz wytrzymałościowych konstrukcji przylgni dla różnych wariantów obciążenia na wymaganych głębokościach zanurzenia. Przedstawiono dokumenty normatywne, na podstawie których opracowano wymagania dostosowane do małych okrętów podwodnych, których głębokość zanurzania nie przekracza 300 m. Zamieszczone przykładowe wyniki stanu naprężenia w konstrukcji przylgni ratowniczej okrętu klasy Kobben i Klo uzyskane z symulacji MES wykonanej w programie CAE.
The paper presents the certification process of submarines rescue seat areas of the Polish Navy which are assigned to dock rescue vehicles. This process among a series of measurements, tests and stamina analyzes of seat area construction for different burden variants on the required depth of immersion. The paper presents the normative documents which were the basis to prepared requires adapt to needs of small submarines which immersion depth does not exceed 300 m. The paper also presents examples of results the construction stress state of the rescue seat area submarine Kobben class and Kilo class obtained from FEM simulations performed in the CAE.