Tytuł pozycji:
Zastosowanie łańcuchów Markowa w badaniu potencjalnych możliwości wykorzystania informacji automatycznego systemu identyfikacji (AIS) w aplikacjach antykolizyjnych
Urządzenia radiolokacyjne, jak radar czy ARPA, mają wiele ograniczeń związanych z przekazywaniem ciągłej i wiarygodnej informacji. Wynikają one z braku możliwości wykrycia ech radarowych w niekorzystnych warunkach atmosferycznych i podczas manewrowania jednostek. Istotne jest, by informację radarową uzupełniać inną, której dokładność porównywalna jest do tej pochodzącej z systemów GNSS. Takim systemem wydaje się AIS. W artykule analizę dostępności informacji o pozycji geograficznej przedstawiono, stosując dyskretne w stanach i czasie łańcuchy Markowa. Do analiz wykorzystano dane zarejestrowane w latach 2006–2007 i 2010–2012 w laboratorium instytutu nawigacji i hydrografii morskiej.
Radio-location devices such as radar or ARPA display several limitations concerned with transferring continuous and reliable data. These limitations stem from the absence of the possibility to detect radar echo under adverse weather conditions during a maneuver executed by a vessel. It is important that the radar data be supplemented with data coming from a system working on continuous basis, with data whose accuracy is comparable to the data coming from GNSS. AIS seems to be such a system. This paper presents analysis of data availability related to geographical position using discrete in states and time the Markov chains. Data recorded in the institute of marine navigation and hydrography in 2006–2007 and 2010–2012 have been used to conduct analyses.