Tytuł pozycji:
Optymalizacja procesu projektowania przekładni śmigłowcowych
W artykule przedstawiono model procesu użytkowania śmigłowca i przykład analizy obliczeniowej prowadzanej podczas fazy projektowania transmisji napędu, w celu oceny trwałości, niezawodności i optymalizacji jej parametrów. Model oparto na sposobie eksploatacji śmigłowca czyli widmie stanów lotu generującym spektrum obciążeń zespołów i elementów układu transmisji. Wybierany losowo wektor wejściowych parametrów takich jak warunki lotu, masy śmigłowca czy wysokości lotu pozwala, dla zadeklarowanego zestawu manewrów śmigłowca i ich udziału w całym okresie eksploatacji śmigłowca, na wybór najbardziej prawdopodobnych przypadków do analiz. Dla przekładni głównej śmigłowca zilustrowano proces poszczególnych etapów modelowania, uzyskując w rezultacie spektrum obciążeń wybranych krytycznych punktów struktury układu niezbędnych do ocen cech konstrukcyjnych i właściwości eksploatacyjnych przekładni.
This paper presents a model of the process operation of the helicopter, and an example of computational analysis during stage the design drive transmission, in order to assess the durability, reliability and optimization of parameters. The model is based on the method of operation of the helicopter flight conditions or spectrum load and transmission system components. Selected at random input vector parameters such as flight conditions, the mass of the helicopter and flight altitude allows for a declared set of maneuvers the helicopter and their share in the lifetime of the helicopter, to select the most likely cases for analysis. For helicopter main gearbox have illustrated the different stages of the modeling process, resulting in a load range selected critical points of the structure necessary for the assessment of design features and operating characteristics of the transmission.