Tytuł pozycji:
Badania możliwości poprawy efektywności filtracji powietrza wlotowego silnika wojskowego pojazdu gąsienicowego
Przedstawiono parametry efektywności filtracji filtrów powietrza pojazdów mechanicznych. Omówiono podstawowe mechanizmy filtracji w przegrodzie porowatej. Przeprowadzono analizę możliwości poprawy efektywności odpylania powietrza wlotowego silnika UTD-20 bojowego wozu piechoty – BWP-1. Pokazano charakterystyczne cechy układu zasilania powietrzem silnika UTD-20 bojowego wozu piechoty BWP-1. Przedstawiono wyniki badań skuteczności odpylania i oporów przepływu standardowego filtru powietrza BWP-1. Wykazano konieczność zmian konstrukcyjnych układu zasilania powietrzem silnika UTD-20. Zaproponowano dwustopniowy system filtracji powietrza wlotowego do silnika BWP-1. Zaprojektowano i wykonano konstrukcję drugiego stopnia filtracji powietrza - filtru przegrodowego. Wykonano charakterystyki skuteczności filtracji φ=f(mp) i oporu przepływu Δp= f(mp), Δp= f(QG) zaprojektowanego filtru. Określono chłonność filtru dla nominalnego strumienia powietrza silnika BWP-1.
The parameters of air for motor vehicles filtration efficiency assessment are presented. The basic mechanisms of filtration at porous partition are described. The analysis of possibilities of air purification efficiency improvement for UTD-20 engine of BWP-1 vehicle. Specific features of air inlet system of BWP-1 vehicle UTD-20 engine are shown. The tests results of purification efficiency and air flow drag for BWP-1 vehicle air filter standard version are presented. The necessity of UTD-20 engine air supplying system constructional changes are proved. Two-stage inlet air filtration system for engine BWP-1 is proposed. There is designed and made the second stage of air filtration system – the porous filter. The characteristics of the air purification efficiency φ=f(mp) and flow drag Δp= f(mp) Δp= f(QG) for designed air filter were done. Absorbency of filter for air nominal stream of engine BWP-1 was specified.