Tytuł pozycji:
Reclamation of post-mining land
The use of exploited land requires the establishment of reclamation regulations by environment protection bodies, including the partnership of mining supervision authorities. In the case of areas in which natural land relief has been adversely transformed, they are defined by a district chief working in accordance with the legal act [3]. In the case of contaminated land, the extent of necessary activity is then defined by the regional head of environmental protection working in accordance with the legal act [1] (contamination from before 30.04.2007) and legal act [5] (contamination after 30.04.2007). From 2019 to 2023, regarding cases of reclamation, mining supervision authorities cooperated most extensively with district chiefs, issuing on average 1,105 opinions. In 2019 to 2023, 4,982 hectares of land were reclaimed, and 2,368 hectares of reclaimed land were developed. Both the dynamics of reclamation and land development indicate an upward trend, but in 2019 to 2023 a distinct declining' dynamic was observed regarding land handed over to other users.
W artykule omówiono podstawy formalno-prawne rekultywacji gruntów, na których w wyniku działalności górniczej nastąpiło niekorzystne przekształcenie naturalnego ukształtowania powierzchni lub zanieczyszczenie gleby i ziemi, a także zasady współdziałania organów nadzoru górniczego z organami ochrony środowiska w tym zakresie. Zaprezentowano też działalność przedsiębiorców górniczych w zakresie rekultywacji i zagospodarowania gruntów przekształconych działalnością górniczą w latach 2019-2023.