Tytuł pozycji:
Cechy jakości i motywy podróżowania po szlakach kulinarnych w Polsce
Cel: Celem teoriopoznawczym pracy jest zidentyfikowanie cech jakościowych szlaków kulinarnych, zaś empirycznym rozpoznanie znajomości i motywów, które towarzyszą ich wyborowi. Projekt badania/metodyka badawcza/koncepcja: W pracy zastosowano krytyczną analizę literatury, sondaż diagnostyczny oraz metodę syntezy i wnioskowania logicznego. Wyniki/wnioski: Rozpoznawalność badanych szlaków kulinarnych nie jest satysfakcjonująca. Najwłaściwszą formą ich promocji powinny być media społecznościowe oraz portale internetowe. Do najczęstszych motywów skorzystania ze szlaku turystycznego należą m.in. poznanie nowych smaków oraz chęć odwiedzenia nieznanych i ciekawych miejsc. Atrakcyjne krajobrazy o walorach historycznych, gościnność miejsca oraz możliwość kupna regionalnych produktów to najczęściej wskazywane cechy jakościowe szlaku kulinarnego. Ograniczenia: Ze względu na nielosowość próby wyniki powinny być traktowane z ostrożnością i jako wstępne do dalszych badań pogłębionych. Z uwagi na rosnącą liczbę seniorów należy zadbać o ich reprezentatywność w przyszłej próbie badawczej. Zastosowanie praktyczne: Wyniki mogą pozwolić decydentom właściwie zaplanować i uatrakcyjnić istniejący szlak oraz dobrać środki jego promocji. Oryginalność/wartość poznawcza: Wyniki oraz wnioski poszerzają i uzupełniają wiedzę oraz istniejące w kraju badania na temat znajomości i świadomości istnienia szlaków kulinarnych w Polsce.
Purpose: The theoretical-cognitive purpose of the study is to identify the qualitative characteristics of culinary routes, while the empirical purpose is to identify the familiarity and motives that accompany their selection. Design/methodology/approach: The study used a critical analysis of the literature, a diagnostic survey, and the method of synthesis and logical inference. Findings/conclusions: Recognition of the studied culinary routes is not satisfactory. The most appropriate form of their promotion should be social media and online portals. The most common motives for using a tourist trail include, among others, learning about new flavors and the desire to visit unknown and interesting places. Attractive landscapes with historical value, the hospitality of the place, and the opportunity to buy regional products are the most frequently indicated qualitative features of a culinary trail. Research limitations: Due to the non-random nature of the sample, the results should be treated with caution and as preliminary to further in-depth research. Given the growing number of seniors, care should be taken to ensure their representativeness in the future research sample. Practical implications: The results may allow decision-makers to properly plan and enhance an existing trail and select means of promoting it. Originality/value: The results and conclusions expand and complement the knowledge and existing research in the country on the knowledge and awareness of culinary routes in Poland.