Tytuł pozycji:
Nowe elementy w probabilistycznym modelowaniu zużycia powierzchniowego i zmęczenia wybranych elementów konstrukcji lotniczych w aspekcie niezawodności i trwałości
Do probabilistycznego modelowania zużycia powierzchniowego i zmęczenia wybranych elementów konstrukcji lotniczych zastosowano równania różnicowe, które następnie przekształcono w równania różniczkowe cząstkowe typu Fokkera-Plancka. Rozwiązaniem szczególnie tych równań jest funkcja gęstości narastania zużycia powierzchniowego lub wzrostu długości pęknięcia elementu. Funkcję tą wykorzystano następnie do określenia niezawodności lub trwałości elementu, ustalając wartość krytyczną. Stosując ten opracowany schemat i różne uogólnienia oraz modyfikację, w ostatnich kilku latach opracowano kilkanaście artykułów i referatów, m.in. [2, 5, 11, 12, 19, 21, 22]. W tych referatach i artykułach znalazły się nowe i oryginalne elementy teoretyczne: 1) opracowanie rozkładu czasu do osiągania stanu krytycznego; 2) opracowując niezawodność elementu z uwzględnieniem zużycia powierzchniowego i zmęczenia, określono nowe równanie różniczkowe będące uogólnieniem równania Fokkera-Plancka; 3) przedstawiono nową, uproszczoną metodę określenia trwałości zmęczeniowej dla zmiennego widma obciążenia; podano w niej sposób przekształcenia zmiennego widma obciążenia w widmo jednorodne o cyklach ważnych. Dalej w pracy przedstawiono fragmenty opracowań z nowymi wybranymi elementami dla dwóch pierwszych problemów.