Tytuł pozycji:
Model numeryczny układu napędowego autobusu miejskiego zasilanego z dwóch źródeł energii elektrycznej. Modele matematyczne głównych podzespołów. Cz. 2
Artykuł jest kontynuacją prac związanych z prototypem autobusu miejskiego o napędzie elektrycznym oraz prototypowym układem napędowym. Na potrzeby prototypowego układu napędowego opracowano jego model numeryczny. Przyjęto koncepcję zasilania układu napędowego z dwóch źródeł energii. Energia do zasilania autobusu pobierana jest z baterii akumulatorów i superkondensatorów. W oparciu o model cyfrowy układu napędowego dokonano symulacji pracy systemu zgodnie z przyjętym „trapezowym” cyklem pracy. W niniejszej publikacji omówiono modele matematyczne kolejnych elementów układu napędowego: model superkondensatora oraz silnika elektrycznego, na podstawie których opracowane zostały ich modele numeryczne.
This article is a continuation of the work related to the city bus prototype with electric drive and drive system prototype. For the purposes of the drive system prototype developed the numerical model. Adopted the concept of a power drive system with two energy sources. Energy to power the bus is taken from the batteries and supercapacitors. Based on the digital model of drive system was made a simulation in accordance with the adopted "trapezoidal" work cycle. This publication discusses the following mathematical models of drive system elements: models of supercapacitor and electric motor, based on which numerical models have been developed.