Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ lepkości zerowego ścinania asfaltu z dodatkiem asfaltu naturalnego Trinidad Epuré oraz składu mastyksu na odporność na odkształcenia trwałe mieszanki asfaltu lanego

Tytuł:
Wpływ lepkości zerowego ścinania asfaltu z dodatkiem asfaltu naturalnego Trinidad Epuré oraz składu mastyksu na odporność na odkształcenia trwałe mieszanki asfaltu lanego
Autorzy:
Kołodziej, Krzysztof
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
asfalt lany
asfalt modyfikowany dodatkiem TE
lepkość zerowego ścinania
stosunek wypełniacz/lepiszcze
deformacje trwałe
penetracja statyczna
penetracja dynamiczna
mastic asphalt
TLA-modified bitumen
zero shear viscosity
filler-binder ratio
permanent deformation
static indentation test
dynamic indentation test
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
Asfalt lany (MA) jest w ostatnich latach szczególnie popularny na nawierzchnie mostowe ze względu na wiele zalet, takich jak łatwa aplikacja, dobre właściwości hydroizolacyjne i wysoka trwałość. Wadą asfaltu lanego w porównaniu z innymi mieszankami mineralno-asfaltowymi jest jednak mniejsza odporność na odkształcenia trwałe. Asfalt naturalny Trinidad Epuré (TE) jest często stosowany w celu poprawy odporności na deformacje trwałe asfaltu lanego. Praktyczne doświadczenia pokazują, że w przypadku niedostatecznego uwzględnienia projektu nawierzchni MA i doboru materiałów mogą skutkować poważnymi uszkodzeniami. Dlatego też w niniejszej pracy oceniono wpływ dwóch parametrów: lepkości zerowego ścinania (ZSV) lepiszcza z dodatkiem asfaltu naturalnego TE oraz składu mastyksu określonego stosunkiem wypełniacz/lepiszcze na odporność na odkształcenia trwałe mieszanki MA. Podstawowym celem określenia ZSV lepiszcza z dodatkiem asfaltu naturalnego TE była ocena wpływu tego parametru na odporność na deformacje trwałe. Odporność mieszanek MA na deformacje trwałe (koleinowanie) oceniono na podstawie badania penetracji statycznej i dynamicznej.
Mastic asphalt (MA) has been particularly popular in recent years for bridge pavements due to many advantages such as easy application, good waterproofing properties, and high durability. However, the drawback of mastic asphalt in comparison to other asphalt mixtures is its lower resistance to permanent deformation. Trinidad Lake Asphalt (TLA) is often applied to make mastic asphalt resistant to permanent deformation. Practical experience demonstrates that serious failures may occur if MA pavement design and materials selection is not taken into account sufficiently. Therefore in this study, the influence of two parameters: zero shear viscosity (ZSV) of TLA-modified binder and mastic composition described by the filler–binder ratio, on the permanent deformation resistance of the MA mixture was evaluated. The primary purpose of determining the ZSV of the TLA-modified binders was to evaluate the rutting potential of the binders. The permanent deformation (rutting) resistance of the MA mixtures was evaluated based on static and dynamic indentation tests.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies