Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wykorzystanie badań batymetrycznych w identyfikacji morfodynamiki stref korytowych rzek na przykładzie wybranych odcinków Wisły i Bugu

Tytuł:
Wykorzystanie badań batymetrycznych w identyfikacji morfodynamiki stref korytowych rzek na przykładzie wybranych odcinków Wisły i Bugu
Autorzy:
Falkowski, T.
Ostrowski, P.
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
pomiar batymetryczny
koryto rzeki
przerywana linia
bathymetric measurement
river channel
thalweg line
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
One of channel features, which seems to be importantfor river engineering projects, is possibility of existence of natural trends of currents distribution. The recurrence of thalweg direction can be connected among other reasons with the susceptibility to erosion of deposits that build up the channel zone. The aim of the study was determination of alluvia basement influence on channel morphodynamics. The article presents the results of bathymetric measurements that were carried out in two non-engineered sections of the Bug River channel within its Podlaski Gorge and two sections of the Middle Vistula: in the Basonia (Małopolska Gorge) and Dęblin (examples of engineered channel) regions. The study was conducted with the use of sonar coupled with aDGPS receiver. Measurements were performed under conditions of low and medium water levels. The study also included geological research of the river channel (drillings). The analysis of channel morphology changes was performed in GIS environment. The studies have shown a link between morphology of the alluvia basement (composed of erosion-resistant deposits) and the flow directions. This phenomenon is observed in the river channel regardless of the flow rate.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies