Tytuł pozycji:
Ocena cyklu życia samochodów elektrycznych typu BEV w kontekście zrównoważonego rozwoju
Od momentu skonstruowania pierwszego samochodu z silnikiem spalinowym, poprzez kolejne etapy rozwoju tego rynku, liczba nowo wyprodukowanych pojazdów stale rośnie. Prognozuje się, że dekada 2010-2020 przyniesie wzrost ich wytwarzania na poziomie 25%, tj. do ok. 100 min sztuk rocznie. W konsekwencji spowoduje to, że już obecny negatywny wpływ transportu na środowisko tylko się pogłębi. Stąd, stale poszukuje się sposobów zniwelowania tego szkodliwego wpływu. Jednym z rozwiązań, obecnie silnie propagowanym na świecie jest zwiększenie udziału w rynku motoryzacyjnym "zielonych" samochodów zasilanych wyłącznie z baterii BEV (ang. Battery Electric Vehicle). Dzięki brakowi bezpośredniej emisji spalin, samochody elektryczne zwykło uważać się za pojazdy w pełni ekologiczne. Niestety mimo braku lokalnej emisji substancji szkodliwych i w ich przypadku można doszukać się negatywnego wpływu na środowisko. To szkodliwe oddziaływanie, dotyczy szczególnie baterii i związanych z nimi pośrednich emisji gazów cieplarnianych wynikających z ich produkcji i utylizacji oraz zanieczyszczeń powstających przy wytwarzaniu energii używanej do ich ładowania. Celem niniejszego artykułu jest próba oceny oddziaływania samochodów elektrycznych na otoczenie. Aby wyczerpująco określić ich zrównoważony charakter i wpływ na środowisko przeanalizowano tu cały cykl ich życia: cykl pojazdu i "od szybu wiertniczego do kół". Szczególny nacisk położono na baterie wykorzystywane w takich pojazdach.
The number of new manufactured cars has been continuously growing since the very first car with internal combustion engine was built, through successive stages of growth in this market. It is anticipated that the decade 2010-2020 will bring about increase in their production reaching 25% that is up to ca. 100 million cars per year. As a consequence, negative impact of transport on the environment, which is observed today, will only intensify. Thus, methods allowing elimination of this negative impact are continuously sought. One of the solutions intensely promoted in the world today is to increase the automotive market share of “green” cars powered from battery only (BEV). Due to the lack of direct exhaust gas emissions, electric cars are used to be considered fully ecological. Unfortunately, in spite of zero local emissions of harmful substances, their negative impact on the environment can be observed as well. Firstly, this harmful effect is related to the batteries and indirect greenhouse gas emissions resulting from their production and disposal, as well as pollution generated while producing energy used to charge the batteries. Therefore, precise assessment of sustainable nature of electric vehicles and their environmental impact requires analysing their entire lifecycle with particular focus on battery life-cycle.