Tytuł pozycji:
Sewage retention reservoirs as elements of rainwater drainage
The paper discusses the current state of knowledge on the design of sewage retention reservoirs understood as very effective components of a modern sewage system that improve its hydraulic efficiency in a process of sewage outflow from a basin, particularly in urban areas. A wide range of types of reservoirs has been presented, differing in the design of the chambers, the method of operation, and the electricity demand. A short description characterizing the basic parameters of each reservoir was supplemented with an indication of the related literature providing details of their designs. The paper aims to familiarize the readers with a wide range of technical solutions for sewage retention reservoirs and, consequently, to encourage them to be widely used in practice.
W artykule przedstawiono aktualny stan osiągnięć z dziedziny różnorodnych rozwiązań kanalizacyjnych zbiorników retencyjnych, które jako elementy nowoczesnych sieci kanalizacyjnych skutecznie wpływają na podnoszenie jej sprawności hydraulicznej w procesie regulowania odpływu ścieków ze zlewni, najczęściej zurbanizowanej. Podział zbiorników wynikający z hydraulicznego sposobu ich działania uzupełniony jest schematem ideowym pokazującym konstrukcyjny układ komór każdego z prezentowanego zbiornika. Krótka charakterystyka każdego zbiornika oprócz sposobu jego działania wskazuje na możliwość uzyskania określonych korzystnych efektów eksploatacyjnych jak również informuje o ograniczeniach ich stosowania wynikających z uwarunkowań terenowych względnie ze zużycia energii elektrycznej. Zaprezentowano również energooszczędne ich rozwiązania w wariancie z pompami próżniowymi oraz pompami ssąco-tłoczącymi. Dokonana prezentacja ma na celu zapoznanie czytelników z szeroką ofertą technicznych rozwiązań kanalizacyjnych zbiorników retencyjnych, a w konsekwencji zachęcenie do ich szerokiego stosowania w praktyce.
The scientific research was funded by the statute subvention of Czestochowa University of Technology, Faculty of Infrastructure and Environment, project no BS-PB-400/301/23.