Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Flota i żegluga prowincji Pomorze i Prusy Wschodnie w latach 1919-1939

Tytuł:
Flota i żegluga prowincji Pomorze i Prusy Wschodnie w latach 1919-1939
Autorzy:
Mielcarek, A.
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
żegluga morska
historia żeglugi
Niemcy
shipping
shipping history
Germany
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule scharakteryzowano wielkość obrotów portów (ruch statków), rozwój tonażu, przedsiębiorstwa armatorskie w głównych portach (Szczecin, Królewiec), a także kierunki żeglugi, na podstawie ówczesnej literatury, materiałów źródłowych i statystyk. W całym analizowanym okresie państwo wspierało inwestycje portowe i żeglugę. Mała flota handlowa Królewca przewyższyła w 1933 roku (21 tys. BRT) kilka razy tonaż z 1913 roku. Flota szczecińska osiągnęła najwyższy stan w 1929 roku (165 tys. BRT). Konkurencja portów północnoniemieckich spowodowała, że armatorzy obu prowincji ograniczyli zasięg żeglugi głównie do Bałtyku i Morza Północnego. Ważną rolę odgrywały przewozy pasażerów i towarów promami kolejowymi na linii Sassnitz–Trelleborg i Świnoujście–Piława, które to linie miały być alternatywą dla niemieckiego tranzytu przez polskie terytorium.
The article describes turnover of ports through ship traffic, tonnage development, ship owning companies in main ports (Szczecin, Królewiec), as well as shipping directions and destinations. The description is based on source materials and statistics. In the whole period the state supported port investments and shipping. The tonnage of small Królewiec fleet was several times higher in 1933 (21 thousand GRT) than in 1913. The Stettin Fleet reached its peak in 1929 (165 thousand GRT). Competition from ports of northern Germany caused shipping companies of the aforementioned provinces to limit their navigation mainly to the Baltic and North Sea. A significant role was played by passenger and freight services by railway ferries on the Sassnitz – Trelleborg and Świnoujście – Piława lines which was supposed to be an alternative route of German transit through Polish territory.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies