Tytuł pozycji:
Otwarte innowacje jako narzędzie efektywnego zarządzania wiedzą w organizacji
W artykule zawarto rozważania dotyczące koncepcji otwartych innowacji (open innovation) jako narzędzia zarządzania innowacjami, będącego nowoczesną alternatywą dla tradycyjnego podejścia zamkniętego. Celem artykułu jest wskazanie na istotę i znaczenie innowacji otwartych, dokonanie ich charakterystyki oraz wskazanie na zależności, jakie zachodzą pomiędzy otwartymi innowacjami a efektywnym zarządzaniem wiedzą w organizacji, ponadto wskazanie na badania prowadzone w obszarze innowacji otwartych w kraju i za granicą. W artykule zastosowano metodę badawczą polegającą na analizie dostępnej literatury przedmiotu i wnioskowaniu. Struktura artykułu obejmuje: wprowadzenie, pokazanie istoty innowacji otwartych, wpływu efektywnego zarządzania wiedzą na innowacje otwarte oraz przegląd badań nad otwartymi innowacjami, prowadzonych w różnych krajach. W wyniku przeprowadzonych analiz stwierdzono, że otwarte innowacje to szansa na poprawę innowacyjności organizacji, wzrost efektywności i skuteczności zarządzania, model biznesowy otwartych innowacji wykorzystuje wewnętrzne i zewnętrzne źródła pomysłów. Umożliwiają one optymalizację procesów innowacyjnych przez lepsze wykorzystanie wewnętrznych i zewnętrznych strumieni wiedzy oraz kreowanie nowych rynków dla innowacji. Konsekwencją otwartych innowacji jest potrzeba poszukiwania kanałów transferu technologii. Zauważa się wzrost zainteresowania otwartymi innowacjami, co potwierdza liczba publikacji indeksowanych w bazach Web of Science oraz Google Schoolar, rozszerzeniu ulega zakres tematyczny prowadzonych badań. Z dostępnych wyników badań wynika, że otwarte innowacje przynoszą określone korzyści, w tym wpływają na wyniki finansowe oraz konkurencyjność organizacji.
The article contains considerations regarding the concept of open innovation as an innovation management tool, which is a modern alternative to the traditional closed approach. The aim of the article is to point to the essence and importance of open innovations, to characterize them and to identify the relationships between open innovations and effective knowledge management in the organization, as well as the research conducted in the field of open innovation at home and abroad. The article uses a research method based on the analysis of available subject literature and inference. The article’s structure includes: introduction, essence of open innovations, the impact of effective knowledge management on open innovations and a review of research on open innovations carried out in different countries. As a result of the analyzes it was found that open innovation is an opportunity to improve the innovation in the organization, increase the efficiency and effectiveness of management, the open innovation business model uses internal and external sources of ideas. They enable optimization of innovation processes through better use of internal and external knowledge streams and creation of new markets for innovation. The consequence of open innovations is the need to look for technology transfer channels. There is a growing interest in open innovations, which is confirmed by the number of publications indexed in the Web of Science and Google Schoolar databases, the scope of the research being subject to expansion is widening. The available research results show that open innovations bring certain benefits, including the financial results and competitiveness of the organization.