Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Słabe sygnały innowacji zakłócających tradycyjne modele biznesowe edukacji akademickiej

Tytuł:
Słabe sygnały innowacji zakłócających tradycyjne modele biznesowe edukacji akademickiej
Autorzy:
Bąk, Janusz
Baran, Grzegorz
Data publikacji:
2025
Słowa kluczowe:
słabe sygnały
zakłócające innowacje
model biznesowy
edukacja uniwersytecka
nowoczesne technologie
weak signals
disruptive innovations
business model
university education
modern technologies
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Cel badań i hipotezy/pytania badawcze: Celem artykułu jest rozpoznanie słabych sygnałów w sektorze edukacji uniwersyteckiej, mogących prowadzić do zakłóceń dotychczasowej trajektorii rozwoju na rynku edukacyjnym. Analizie i interpretacji poddane zostaną zjawiska oraz zmiany w sektorze edukacji, takie jak zmiany struktur, relacji i procesów, nowe pomysły, technologie czy też zmiany w obszarze potrzeb, preferencji i postaw wobec istniejącej oferty edukacyjnej, które z perspektywy koncepcji słabych sygnałów mogą być istotnymi wskaźnikami. Metody badawcze: Metoda analizy i rozpoznania słabych sygnałów Ansoffa oraz koncepcja innowacji zakłócających zostały wykorzystane do oceny ryzyka pojawienia się innowacji zakłócających tradycyjne modele biznesowe w edukacji. Główne wyniki: Rezultatem badania jest zestawienie zidentyfikowanych słabych sygnałów oraz ich konwergencji, co może istotnie zakłócić rynek edukacji uniwersyteckiej, zagrażając dominującej pozycji uniwersytetów, jeśli te nie podejmą odpowiednich działań w celu redefinicji swojej propozycji wartości oraz modeli edukacyjnych. Implikacje dla teorii i praktyki: W odpowiedzi na zaprezentowane zmiany uczelnie powinny kontynuować badania nad wpływem innowacji technologicznych na edukację oraz rozwijać strategie adaptacyjne. Adaptacja ta jest kluczowa nie tylko dla utrzymania konkurencyjności, lecz także dla wykorzystania możliwości, jakie niesie przyszłość edukacji w erze cyfrowej. Przyszłe badania powinny skupić się na dalszej analizie wpływu tych innowacji na różne aspekty edukacji oraz na opracowaniu strategii adaptacyjnych dla instytucji edukacyjnych.
Research objectives and hypothesis/research questions: The aim of the article is to identify weak signals in the university education sector that may lead to disruptions in the current development trajectory in the education market. Phenomena and changes in the education sector, such as changes in structures, relationships, and processes, new ideas, technologies, or changes in needs, preferences, and attitudes towards the existing educational offer, will be analyzed and interpreted. From the perspective of the weak signals concept, these may be significant indicators. Research methods: Ansoff’s method of analyzing and identifying weak signals and the concept of disruptive innovations were used to assess the risk of the emergence of innovations that disrupt traditional business models in education. Main results: The result of the study is a compilation of identified weak signals and their convergence, which may significantly disrupt the university education market, threatening the dominant position of universities unless they take appropriate actions to redefine their value propositions and educational models. Implications for theory and practice: In response to the presented changes, universities should continue researching the impact of technological innovations on education and develop adaptive strategies. This adaptation is crucial for maintaining competitiveness and leveraging the opportunities that the future of education in the digital era brings. Future research should focus on further analyzing the impact of these innovations on various aspects of education and developing adaptive strategies for educational institutions.
1. Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).
2. Podwójne liczbowanie bibliografii.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies