W ostatnich latach na znaczeniu zyskały produkty określane jako „superfood”, do których zaliczane są m.in. jogurty – fermentowane produkty mleczne. Do „superfood” zalicza się nie tylko jogurty naturalne (szczególnie z udziałem szczepów probiotycznych), ale także jogurty zawierające dodatki roślinne czy pochodzenia zwierzęcego. Związki bioaktywne zawarte w tej żywności mogą bowiem poprawić ogólny stan zdrowia, wzmocnić układ odpornościowy, zwiększyć produkcję serotoniny i innych hormonów oraz promować sprawne działanie organizmu człowieka. W literaturze można znaleźć coraz więcej doniesień na ten temat. Jako dodatki „superfood” do jogurtów proponowane są obecnie m.in: owoce (np. jagody goji, granat, acerola), ziarna (np. owsa, amarantusa), nasiona (np. chia, karobu, konopi), korzenie (np. imbiru, kurkumy, łopianu), glony (np. spirulina, chlorella) czy produkty pszczele (jak pyłek kwiatowy, mleczko pszczele). Produkty te coraz częściej zaczynają się pojawiać na rynku, a w przyszłości ich oferta zapewne zwiększy się, co może być korzystne zarówno dla producentów jak i konsumentów.
In the recent years, products referred to as “superfood” have gained in importance, including, among others, yoghurts – fermented milk products. The “superfood” includes not only a natural yoghurt, especially with the participation of probiotic strains, but also yoghurts containing additives of plant or animal origin. The bioactive compounds contained in this food can improve overall health, strengthen the immune system, increase the production of serotonin and other hormones, and promote the efficient functioning of the human body. More and more reports on this topic can be found in the literature. As “superfood” additives to yoghurts, the following are currently proposed, among others: fruits (for example, goji berries, pomegranate, acerola), grains (oat, amaranth), seeds (chia, carob, hemp), roots (ginger, turmeric, burdock), algae (spirulina, chlorella) or bee products (pollen, royal jelly). These products are starting to appear on the market more and more often, and in the future their offer will probably increase, which is in the interest of both producers and the consumers.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr SONP/SP/546092/2022 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2024).