Tytuł pozycji:
Nowe idee edukacyjne a edukacja dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego
Zmiany, jakie obecnie dokonują się w oświacie wymagają zrewidowania dotychczasowych metod i form wychowania komunikacyjnego dzieci i młodzieży, a także odpowiedniego przygotowania nauczycieli do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych (z niepełnosprawnościami) oraz z młodzieżą. Należy także zintensyfikować dotychczasowe działania edukacyjne w odniesieniu do takich uczniów, gdyż do tej pory byli oni, w przeciwieństwie do dzieci w młodszym wieku szkolnym oraz do przedszkolaków rzadszymi ich adresatami. W artykule przybliżono ideę edukacji włączającej oraz przedstawiono wyzwania, jakim będzie musiał sprostać nauczyciel (w tym nauczyciel wychowania komunikacyjnego) pracując jednocześnie z dziećmi sprawnymi i niepełnosprawnymi, a także pojęcie oraz przykłady realizacji edukacji rówieśniczej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w odniesieniu do młodzieży.
The changes that are now taking place in education require a revision of the existing methods and forms of road safety education of children and youth, as well as adequate preparation of teachers to work with children of special educational needs (with disabilities), and with young people. One should also intensify existing educational activities in relation to such pupils, because so far they were less frequently targeted, in contrast to the younger children of school age and preschool children. The article brought closer the idea of inclusive education and presents the challenges that will have to be met by the teacher (including road safety education teacher) while working with normal and disabled children, as well as the concept and examples of the implementation of peer education in the field of road safety for young people.