Tytuł pozycji:
Modelowanie płynności potoków ruchu z uwzględnieniem konfiguracji funkcjonalno-użytkowych ITS
W artykule przedstawiono opis formalny modelu oczekiwanej płynności potoków ruchu uwzględniający wpływ konfiguracji funkcjonalno-użytkowych ITS. Przedstawiony model wymaga zastosowania symulacyjnych modeli transportowych z powodu wieloaspektowego oddziaływania ITS na zachowania transportowe użytkowników. Poprawę oczekiwanej płynności ruchu w wyniku zmniejszenia kolizyjności potoków przedstawiono na przykładzie wąskiego gardła sieci drogowej aglomeracji górnośląskiej. Z uwagi na brak w aglomeracji górnośląskiej funkcjonujących ITS obejmujących cały jej obszar, w artykule przedstawiono przykładową koncepcję architektury ITS dla miasta Katowice.
The article describes a formal representation of the model of the expected smoothness of traffic flows that includes the effects of functional and useful configuration of ITS. The model requires application of simulation transportation models because of the multifaceted impact of ITS on travel behaviour of users of transportation system. The improvement of expected smoothness of traffic flows due to a decrease conflicts of the flows has been presented on the example of the bottleneck in road network of Upper Silesian agglomeration. In this area there is no functioning ITS, so in the article the concept of the ITS architecture for the city of Katowice has been presented.