Tytuł pozycji:
Trendy konsumenckie – czy przemysł spożywczy spełnia oczekiwania konsumentów
Przemysł spożywczy pomaga konsumentom równoważyć ich potrzeby w zakresie przyjemności, zdrowia oraz wprowadza nowe technologie pozwalające zaspokoić ich oczekiwania. Identyfikacja potrzeb, upodobań klientów i zdolności elastycznego reagowania na nie, przy jasnej komunikacji, są niezbędne, aby pomóc im w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych. Różnorodne potrzeby w zakresie dostępności do nowych produktów i składników, sposobów odżywiania, zachowania zdrowia fizycznego, psychicznego i emocjonalnego sprzyjają produkcji szerokiego spektrum żywności, tj. minimalnie przetworzonej, funkcjonalnej, spersonalizowanej, z wykorzystaniem innowacyjnych surowców, opakowań czy technologii. Przemysł spożywczy to także działania w zakresie przeciwdziałania marnotrawieniu żywności, zagospodarowania odpadów i dbałości o środowisko naturalne. Preferencje konsumentów i ich zachowanie podczas dokonywania zakupu jest procesem wieloaspektowym. Istotne jest nie tylko poznanie potrzeb i oczekiwań konsumentów, ale również ich wyprzedzanie. W artykule przedstawiono wybrane preferencje konsumentów w odniesieniu do globalnych trendów żywieniowych odpowiedzi przemysłu na nie.
The food industry helps consumers balance their needs for pleasure, health and introduces new technologies to meet their expectations. Identifying customers’ needs, preferences and the ability to respond flexibly to them with clear communication are essential to help them make informed purchasing decisions. Diverse needs in terms of accessibility to new products and ingredients, ways of eating, maintaining physical, mental and emotional health encourage the production of a wide spectrum of foods, i.e. minimally processed, functional, personalised, using innovative raw materials, packaging or technologies. The food industry is also working to prevent food waste, manage waste and care for the environment. Consumer preferences and purchasing behaviour is a multi-faceted process. It is important not only to know consumers’ needs and expectations, but also to anticipate them. This article presents selected consumer preferences in relation to global food trends the industry’s response to them.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).