Tytuł pozycji:
Wyznaczenie korzyści ekologicznych i ekonomicznych ruchu pojazdów z wykorzystaniem nowej infrastruktury drogowej
W artykule określono różnicę w zużyciu paliwa oraz emisji związków szkodliwych podczas przejazdów przez centrum miasta oraz po obwodnicy (wybrano miasto Żyrardów z powodu budowy nowej infrastruktury drogowej). W pierwszym etapie wykonano badania emisji spalin (rejestrowanych za pomocą mobilnych analizatorów – PEMS) podczas przejazdu przez miasto przed otwarciem obwodnicy – cały ruch kierowany był przez jego centrum. Drugi etap polegał na wyznaczeniu emisji podczas przejazdu po oddanej do użytku obwodnicy. W efekcie wyznaczono korzyści ekologiczne przekierowania wzmożonego ruchu tranzytowego poza obszary zabudowane. Artykuł stanowi rozwinięcie prac poświęconych ocenie wpływu powstającej infrastruktury drogowej na zmniejszenie emisji związków szkodliwych spalin powodowanej przez transport drogowy.
This paper contains a consideration about the difference in fuel consumption and exhaust emissions during drive through the city center and the ring road (the Żyrardów city was selected due to the construction of new road infrastructure). In the first stage the emission tests were performed (recorded by mobile analyzers – PEMS) during drive through the town before opening of the ring road – all of the traffic was led through the city center. The second stage involved the measuring of exhaust emissions during the passage of the city on completed ring road. As a result, the environmental benefits of increased transit traffic diversion outside the city center were calculated. The article is a continuation of the tasks devoted assessing the impact of new road infrastructure to reduce the exhaust emissions caused by road transport.