Tytuł pozycji:
Zwiększenie szczelności zacementowania otworów poprzez obróbkę dostosowawczą płuczki wiertniczej - podejście teoretyczne
Główną przyczyną nieszczelności otworów wiertniczych jest pozostawienie warstwy nieusuniętej płuczki w przestrzeni pierścieniowej pomiędzy rurą okładzinową skałą. W praktyce często nie wystarcza użycie odpowiedniej cieczy myjącej lub buforu dla zapewnienia wyparcia resztek płuczki przed napływającym zaczynem cementowym. Umożliwienie całkowitego wyparcia płuczki wymaga zastosowania obróbki upłynniającej lub obróbki zmniejszającej wytrzymałość strukturalną oraz tłoczenia obrobionej płuczki z odpowiednim wydatkiem i przez określony czas. Wymagania te sprawdzane są przy pomocy pętli przepływowej, w której ustala się eksperymentalnie warunki usuwania płuczki. Pomiary sedymentacji materiału obciążającego daj ą informację o granicznej wartości upłynnienia płuczki. Wyniki pomiarów erozji można wykorzystać dla ustalenia granicy intensywności płukania. Biorąc pod uwagę geometrię otworu i ograniczenia narzucone przez wymogi bezpieczeństwa przeprowadzono obróbkę dostosowawczą płuczki dla szeregu otworów wiertniczych, która dała korzystne wyniki potwierdzone sondami CBL i szczelnością otworów.
Leaving a mud layer inside a well annulus is the main cause of leaky well after cementing. Even if proper washing or spacer fluid is used, some mud may remain in annulus creating a flow channel for gas after cementing. Complete mud removal needs to reduce mud viscosity and gel strength, and to adopt proper flow rate through sufficient time. These requirements are checked with use of a flow loop in laboratory, in which mud removal process may be visualized. Weighting material settling tests give information about the limits of mud viscosity reduction. The results of erosion tests give indication about the upper limit of washing intensity. Taking into account the well geometry, wall stability and safety constraints, drilling muds were conditioned before cementing on several wells giving good results confirmed by CLB logs and gas tightness.