Tytuł pozycji:
Analiza dynamiki pojazdu samochodowego z wykorzystaniem modelu symulacyjnego oraz badań terenowych
W pracy przedstawiono model symulacyjny ruchu pojazdu samochodowego dwuosiowego poruszającego się w różnych warunkach drogowych. Przeanalizowano również wpływ nierówności nawierzchni na dynamikę jazdy. Stworzono model matematyczny i komputerowy w środowisku MatLab – Simulink. Opisuje on pojazd samochodowy jako zbiór brył sztywnych, połączonych elementami sprężystymi i tłumiącymi. Model ten określa odpowiedzi pojazdu na wymuszenie od nierówności drogi, jednak pomija wszystkie pozostałe oddziaływania zewnętrzne, wpływ drgań od zespołu napędowego itp. Tak określony model całego pojazdu samochodowego posiada siedem stopni swobody. Zastosowane w nim parametry odnoszą się do rzeczywistego pojazdu. Dokonano również wstępnej weryfikacji stworzonego modelu poprzez przeprowadzenie serii badań terenowych. Wykorzystano w tym celu samochód testowy z zamontowanymi w nim czujnikami przyspieszeń ADXL330, dokonującymi pomiarów w trzech osiach.
This paper presents a simulation model of a two-axle vehicle driven in different kinds of road conditions. The work includes an analysis of the effects that surface irregularities have on the driving dynamics. Mathematical and computer model in the MatLab – Simulink environment have been created. It describes the vehicle as a set of rigid bodies connected using elastic and damping elements. This model determines the response of the vehicle to surface irregularities, it ignores however all the other external influences, vibration from the drive unit, etc. This specific model of the vehicle has seven degrees of freedom. Parameters used therein refer to the actual vehicle. The experimental measurements was carried out to verify the developed mathematical and simulation model. A series of test runs was performed, using a test car with attached ADXL330 acceleration sensors, which measure acceleration in three axes.