Tytuł pozycji:
Wpływ przesunięcia faz zazębień na dynamikę przekładni dwudrogowej
W artykule przeprowadzono analizę wpływu przesunięcia faz zazębień na dynamikę drgań skrętnych jednostopniowej walcowej przekładni zębatej dwudrogowej. Analizę przeprowadzono dla dwóch przypadków przesunięcia faz zazębień, kiedy to zębnik posiada nieparzystą liczbę zębów oraz gdy posiada parzystą liczbę zębów, co odpowiada odpowiednio niezgodności i zgodnosci przesunięcia faz zazębień. Przedstawiono schemat ogólny przekładni wraz z jego modelem matematycznym oraz parametrami geometrycznymi i fizycznymi elementów przekładni. Dla dwóch rozpatrywanych przypadków wyznaczono przebiegi sztywności zazębień zębników z kołami biernymi 2 i 3. Wykorzystując układ trzech równań ruchu dla analizowanej przekładni dwudrogowej przeprowadzono symulacje numeryczne dynamiki tej jednostopniowej przekładni. W ten sposób otrzymano przebiegi drgań skrętnych kół zębatych, na podstawie których wyznaczono przebiegi sił międzyzębnych oraz wartości współczynnika dynamicznego Kv.
Analysis of effect of mesh phases shifting on dynamics of multi-path transmission is presented in this paper. Analysis is conducted detailed for two cases of mesh phases shifting, one for pinion with odd number of teeth and second with even number of teeth. It corresponds respectively with incompatibility and compatibility of mesh phases shifting. General schema of gear transmission with its mathematical model and geometrical and physical parameters are presented. Courses of mesh stiffness of pinions with two passive gears 2 and 3 are determined for two investigated cases. Numerical simulations of dynamics for the gear transmission are conducted using system of three dynamic equations written for model of this gear transmission. In this way courses of torsional vibration of gears are received, on the grounds of which courses of forces exerted by gear 1 against gears 2 and 3 and values of dynamics coefficient Kv are determined.