Tytuł pozycji:
Wpływ zasilania silnika rolniczego Perkins 1104c-44 paliwami estrowo-etanolowymi na wybrane parametry procesu wtrysku i spalania w aspekcie ekologicznym
W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących porównania kątów rozpylenia strugi paliwa oraz wydzielania ciepła silnika PERKINS •zasilanego paliwem mineralnym EKODIESEL oraz porównawczo paliwa-mi roślinnymi: estrem metylowym FAME i etanolem BIO-E-DIESEL. Zastosowanie paliw o róśnych właściwościach fizykochemicznych do silników wysokoprężnych wymaga dużych dokładności pomiarów parametrów diagnostycznych celem poznania występujących różnic w procesach wtrysku i spalania silników zasilanych tymi paliwami. Spełnianie coraz bardziej rygorystycznych norm w emisji składników toksycznych spalin zmusza współ-czesnego użytkownika silników spalinowych o zapłonie samoczynnym do posiadania szybkich i precyzyjnych metod oceny jego stanu technicznego, a szczególnie procesu spalania oraz stanu technicznego aparatury wtryskowej eksperymentalnie wyznaczonych wykresów przebiegu ciśnienia paliwa w przewodzie wtryskowym i wzniosu iglicy wtryskiwacza umożliwia wyznaczenie kąta wyprzecdzenia wtrysku. Badania prowadzone były na bazie charakterystyki prędkościowej-zewnętrznej z wykorzystaniem stanowiska hamownianego wyposażonego w system pomiarowy ciśnień szybkozmiennych. Kąt rozpylenia strugi paliwa oraz opóźnienia samozapłonu ma wpływ na proces spalania, co wiąże się z emisją toksycznych składników spalin do otoczenia. Badania wykazały, celowość prowadzenia dalszych badań procesów wtrysku paliwa do cylindra przy zasilaniu silnika zarówno paliwami pochodzenia mineralnego jak i roślinnego.
The paper presents results of examinations concerning stream spray and giving the warmth off while burning cylinder engine of. PERKINS engine fuelled with mineral fuel EKODIESEL and comparatively with vegetable fuels like methyl ester FAME and ethyl BIO-E-DIESEL. Using fuels of different physicochemical prop-erties to compression-ignition engines requires high accuracy of diagnostic parameters measurements in order to learn differences in processes of injection and combustion. Necessity of fulfilling more and more strong standards, concerning emission of toxic components of exhaust gases, forces users of diesel engines to posses quick and precision methods of their technical state assessment and particularly of a combustion process and of injection equipment technical state. Analysis of the obtained diagrams of fuel pressure in, the injection pipe enables to determine fuel pressure increase rate. The investigations were carried out on the basis of speed external characteristic using test stand equipped with system of quick-changeable pressures measurements. Stream spray of fuel and ignition delay angles influence combustion process what is connected with emission of toxic components to environment. However, decay period time tested fuels and their limits appeared smaller for vegetable fuels. Considering the results, it is therefore decide to continue our experiments,