Tytuł pozycji:
Rozwiązania konstrukcyjne silników tarczowych
W artykule przedstawiono trzy odmiany silników tarczowych: silnik typu torus (rys. 1), silnik z wydatnymi biegunami (rys.2 i 3) i silnik bezrdzeniowy (rys.4). Autorzy podają przyczyny instalowania niskoobrotowych silników tarczowych wewnątrz kół pojazdów mechanicznych i uzasadniają celowość stosowania przede wszystkim silników z wydatnymi biegunami, które wytwarzają największy moment elektromagnetyczny w określonym gabarycie. Opisano przykład zainstalowania wewnątrz felgi koła silnika z wydatnymi biegunami, jego model matematyczny i rozwiązanie konstrukcyjne.
Three types of disc motors are presented in the paper: „torus” type (Fig. 1), salient-pole type (Fig.2 and Fig.3) and motor without magnetic core (Fig.4). The authors give reasons for installing the low-speed disc-type motors inside wheels of mechanical vehicles and explain usefulness of application - in the first place - of salient motors, which induce the highest electromagnetic torque in definite dimension. Example of installation into the wheel of the salient-pole motor, its mathematical model and its design aredescribed.