Tytuł pozycji:
The mathematical model of the pilot's ejection process by using the K-36DM ejection seat
The article presents a mathematical model of ejection process, which can be used to analyse the movement of the seat-pilot system in flight phase until ejecting the headrest and may also be utilised to assess the movement of the seat after the pilot has separated when the seat has been propelled out of the aircraft. By constructing the model, the information was used regarding the K-36DM ejection seat, which was supplemented with data on other ejection seats. The demonstrated mathematical model provides a basis to produce a simulation model useful in estimating the efficiency of ejection applying the K-36DM seat.
W artykule przedstawiono model matematyczny procesu katapultowania, który można wykorzystać do analizy ruchu układu fotel-pilot w fazie lotu do momentu odstrzelenia zagłówka oraz do oceny ruchu fotela po oddzieleniu się pilota. Opracowując model bazowano na dostępnych informacjach dotyczących fotela K-36DM, które uzupełniono danymi dotyczącymi innych foteli katapultowych. Pokazany model matematyczny jest podstawą do opracowania modelu symulacyjnego przydatnego w ocenie skuteczności katapultowania z wykorzystaniem fotela K-36DM.
Opracowanie rekordu w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2019).