Tytuł pozycji:
Problemy organizacyjne i techniczne przy drążeniu najgłębszego szybu w Polsce
Artykuł dotyczy budowy najgłębszego szybu w Polsce i jednego z najgłębszych w Europie – szybu VI w JSW S.A. KWK „Budryk”. Przedstawiono w nim trudności organizacyjne i techniczne, które należało przezwyciężyć, aby sprawnie wykonać pogłębienie szybu, aby warunki górniczo-geologiczne, z którymi należało się zmierzyć w czasie prowadzonych robót, aby uzyskać dostęp do najgłębszego w Polsce poziomu wydobywczego 1290 m.
Shaft VI at KWK Budryk (Budryk Hard Coal Mine) is the deepest mine shaft in Poland that opens the deepest on-site mining level, located at 1290 m below the terrain level. The shaft was sunk in two stages: down to 1034.3 m below the terrain level between 1979 and 1985, and continued to the target depth of 1320 m between 2011 and 2015. The second sinking stage involved continued operation of a shaft hoist, which remains in service to this day. The shaft hoist required installing a number of equipment, structural solutions and safety components (topside and in-shaft), as well as adapting the operating schedules of two shaft hoists: the sinking shaft hoist and the mine service shaft hoist, with the latter operated for the carriage of men, materials and output, and for inspections, repairs and overhauls. A major challenge for the contractor assigned to this project was to execute their work in a complete processing cycle, including blasting and concrete lining of the shaft. The sinking of this shaft and construction of the mining level at 1290 m enabled opening and mining beds of high-value coking coal without opening a sub-level completion.