Tytuł pozycji:
Paliwa alternatywne do silników spalinowych a emisja dwutlenku węgla kopalnego
W artykule usystematyzowano paliwa alternatywne do silników spalinowych. Porównano właściwości paliw i silników zasilanych nimi ze względu na emisję dwutlenku węgla kopalnego. Emisja ta zależy przede wszystkim od udziału węgla kopalnego w paliwie, wartości opałowej paliwa oraz sprawności ogólnej silnika zasilanego rozpatrywanym paliwem w warunkach typowego użytkowania silnika. Wyznaczono względną emisję jednostkową dwutlenku węgla kopalnego w odniesieniu do emisji jednostkowej z silników o zapłonie iskrowym zasilanych benzyną oraz z silników o zapłonie samoczynnym zasilanych olejem napędowym. Stwierdzono, że ze względu na kryterium minimalizacji emisji dwutlenku węgla kopalnego najlepsze wyniki można uzyskać dla biogazu, estrów olejów roślinnych oraz paliw bioetanolowych. Największa emisja dwutlenku węgla kopalnego jest dla silnika o zapłonie iskrowym, zasilanego gazem ziemnym, w porównaniu z oryginalnym silnikiem o zapłonie samoczynnym, zasilanym olejem napędowym.
The article systematizes alternative fuels for the combustion engines. There is a comparison made of the properties of fuels and engines powered by them with regards emission of the fossil carbon dioxide. This emission depends, first of all, on the fossil carbon content in the fuel, calorific value of the fuel and general efficiency of the engine powered by the fuel in question in the typical engine operating conditions. The relative unit emission of the fossil carbon dioxide has been established with reference to the unit emission from the petrol powered spark ignition engines and self ignition engines powered by Diesel. It has been established that due to the criterion of minimising the fossil carbon dioxide emission, the best results can be obtained for the biogas, vegetable oils’ esters and bioethanol fuels. The largest fossil carbon dioxide emission takes place in case of the spark ignition engine, powered by the natural gas, in comparison with the original self ignition engine, powered by Diesel.