Tytuł pozycji:
Wpływ dodatku etanolu do benzyn silnikowych na trwałość silnika o zapłonie iskrowym oraz na proces tworzenia osadów w trakcie jego pracy
Skład chemiczny benzyny przeznaczonej do zasilania silników o zapłonie iskrowym sukcesywnie ulega ewolucji ze względu na wymagania dotyczące ochrony środowiska naturalnego oraz rozwój konstrukcji silników. Wymagają one paliwa spełniającego kryteria zawarte w projekcie najnowszej Światowej Karty Paliw. Z praktyki eksploatacyjnej wynika, że użytkowanie benzyn, nawet najwyższej jakości, zawsze prowadzi do powstawania osadów w układzie dolotowym, układzie zasilania i komorach spalania silnika. Mechanizm tworzenia tych osadów nie jest do końca wyjaśniony, gdyż na ich powstawanie wpływa rodzaj i skład paliwa, parametry konstrukcyjne silnika oraz warunki jego pracy. Przeprowadzono badania eksploatacyjne silnika o zapłonie iskrowym zasilanego benzyną węglowodorową i benzyną węglowodorową z dodatkiem 5% obj. etanolu w samochodach osobowych eksploatowanych w okresie eksploatacji 60 tys. km, aby określić tworzenie się osadów. Etanol ze względu na swoje walory użytkowe (wysoka liczba oktanowa, wzrost mocy silnika, efektywność energetyczna, obniżona emisja szkodliwych składników spalin) stanowi cenny składnik paliw do zasilania silników o zapłonie iskrowym.
Com. motor gasoline was improved by addn. of EtOH (5% by vol.) and used for fueling 4 cars with spark ignition engines to det. the masses of deposits formed on intake valves, combustion chambers and surface of the piston top during a 60.000 km long run. The EtOH addn. resulted in increasing the deposit mass.