Tytuł pozycji:
Perspektywy produkcji żywności funkcjonalnej w opinii konsumentów
Przeanalizowane dane pozwalają stwierdzić, że żywność funkcjonalna zyskuje coraz większą popularność zarówno wśród konsumentów jak i producentów. Konieczne jest jednak dotarcie do większej liczby społeczeństwa poprzez właściwą promocję i reklamę w środkach masowego przekazu. Konsumenci potrzebują dodatkowych, rzetelnych informacji, które wyjaśnią im sposób działania dodatków funkcjonalnych stosowanych w żywności i ich wpływu na zdrowie. Niezbędne są dalsze badania, które dostarczą producentom żywności funkcjonalnej wiedzy o kierunkach rozwoju tego typu produktów akceptowanych przez szeroką grupę konsumentów.
The branch of functional food manufacturing is developing dynamically and presents a high potential in this respect in Poland. The volume of its production is increasing, which is accompanied by a reduction in manufacturing costs and increased availability of such products. Resesarch done in the area of consumers' conduct and attitudes towards functional food has revealed that its health-promoting qualities are appreciated by the individuals who take care of their health. The number of new functional products is constantly increasing on the Polish market, but the consumers' knowledge concerning them is not satisfactory. The consumers need most recent, reliable information which will explain the mechanism of functional additives present in food products and their impact on our health.