Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Powierzchnia w projektowaniu cyfrowym

Tytuł:
Powierzchnia w projektowaniu cyfrowym
Autorzy:
Januszkiewicz, K.
Data publikacji:
2012
Słowa kluczowe:
architektura
forma krzywoliniowa
architecture
curvilinear forms
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Nowa rola powierzchni w projektowaniu cyfrowym poprowadzi do zmian konceptualnych w architekturze. Nową architekturę wyłaniająca się z cyfrowej rewolucji technologicznej cechują krzywoliniowe formy o wysokim stopniu złożoności. Formy te cechuje inny niż dotąd język formalny, tektonika i materiałowość. Są to formy swobodne, które informują najpierw o sposobie modelowania ich powierzchni, która determinuje przestrzeń potrzebną dla funkcji użytkowej. Tworzenie takich form polega najpierw na modelowaniu ich powierzchni, która wyznacza przestrzeń dla zawartości użytkowej. Taka zmiana podejścia konceptualnego niejako zmusza do namysłu czym są powierzchnie, które nas otaczają i jaką była rola powierzchni w tradycji architektonicznej, często utożsamiana z dekoracją. W epoce technologii cyfrowych powierzchnia jest traktowana jako rodzaj skóry, pod którą ukrywa się zawartość funkcjonalna budowli. Powierzchnia przedstawiana jest w aspekcie filozofii i praktyki architektury. Objaśniane są strategie projektowe, które mogą być stosowane w celu materializacji powierzchni cyfrowych przy wykorzystaniu narzędzi CAD/CAM. Strategie te poparte zostały przykładami zrealizowanych obiektów architektonicznych.
A new role of the surface in digital design leads to conceptual changes in architecture. The new architecture emerging from the digital technological revolution is expressed in curvilinear forms with a high degree of complexity. These forms are characterized by a formal language, which is different from the one so far, tectonics and materiality. These are free forms, whose formation is firstly based on the modeling of their surface, which determines the space for a usable content. Such a change in the approach creates a need for a reflection on what the surfaces that surround us de facto are, and what the role of the surface in architectural tradition, often identified with the decoration, was. In the era of digital technology, the surface is treated as a skin, under which the functional content of the building is hidden. Several strategies of geometrizing the surface were presented, in order to allow for its materialization in the real space of CAD/CAM. These strategies were supported by examples of completed architectural objects.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies