Tytuł pozycji:
Spajanie tarciowe nową metodą łączenia stopów aluminium stosowanych w transporcie morskim
W artykule przedstawiono wyniki badań połączeń spawanych i spajanych tarciowo okrętowych stopów 7020 i jego modyfikacji opisanych cechą 7020M. Połączenia stopów aluminium wykonane metodą spajania tarciowego pozwala uzyskać lepsze właściwości mechaniczne i lepszą odporność na korozję w środowisku wody morskiej w porównaniu do połączeń spawanych wykonanych metodą TIG. Strefa wpływu ciepła obniżająca wytrzymałość połączeń spawanych stopów aluminium praktycznie nie istnieje w połączeniach uzyskanych nową technologią spajania tarciowego. Brak specjalnych wymagań przygotowania krawędzi łączonych blach do łączenia tarciowego, jakie ma miejsce dla spawania (ukosowanie i oczyszczanie z tlenków do spawania), ułatwia i znacznie obniża koszty łączenia wysokowytrzymałych okrętowych stopów aluminium.
The paper presents the results of investigation of welded joints and friction stir welded joints on 7020 alloys and their modification designated as 7020M intended for shipbuilding. Friction stir welding of aluminum alloys allows for better mechanical properties and higher corrosion resistance in sea water environment as compared to TIG welded joints. Detrimental influence of heat affected zone is minimum with this novel method. Lack of special requirements concerning preparation of friction stir welded sheet edges (beveling and oxide removal prior to welding) facilitates and reduces the cost of joining of high-strength aluminum alloys intended for shipbuilding.