Tytuł pozycji:
Stanowisko do badań silnika indukcyjnego obrotowo-liniowego z hamulcem magnetoreologicznym o 2 stopniach swobody– projekt i budowa
Silniki indukcyjne o dwóch stopniach swobody są napędami niekonwencjonalnymi, które charakteryzują się szerszymi możliwościami ruchu, niż tradycyjne napędy realizujące wyłącznie ruch liniowy lub ruch obrotowy. Silniki te, umożliwiające realizację ruchu złożonego wymagają specjalnych stanowisk badawczych, które pozwalają na prowadzenie badań przy różnych trajektoriach. Istotna jest możliwość rejestracji w tych samych chwilach czasowych zarówno prędkości obrotowej, prędkości liniowej, jak też możliwość równoczesnego pomiaru, w sposób niezależny wartości momentu hamującego w ruchu obrotowym oraz siły hamującej w ruchu liniowym. W artykule przedstawiono wybrane etapy procesu projektowania oraz charakterystykę konstrukcji stanowiska do badania przetworników obrotowo-liniowych, które to stanowisko zostało zaprojektowane i wykonane w Katedrze Mechatroniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Śląskiej.
Induction motors with two degrees of freedom are unconventional drives offering broader possibilities of different movements than traditional drives (which perform only rotary or linear motion). Such motors require special research stand allowing to study complex trajectories. One of the most essential requirements is capability for measuring both angular velocity and linear speed at the same instants of time, as well as capability for adjusting in autonomous way values of braking torque and linear force. In the paper the chosen stages of designing such a laboratory stand, as well as description of construction elaborated in the Chair of Mechatronics at the Faculty of Electrical Engineering of the Silesian University of Technology in Gliwice were presented.