Tytuł pozycji:
Eksperymentalna weryfikacja możliwości poprawy współczynnika efektywności energetycznej statku na przykładzie promu pasażersko – samochodowego z innowacyjnym hybrydowym systemem zasilania pędników
W artykule przedstawiono wyniki eksperymentalnej weryfikacji możliwości poprawy współczynnika efektywności energetycznej statku EEDI, w kontekście wykorzystania innowacyjnego rozwiązania hybrydowego systemu elektroenergetycznego na promie pasażersko – samochodowym z napędem typu Diesel Electric Hybrid. Omawiane i przebadane w trakcie prób morskich rozwiązanie napędu dotyczy systemu elektroenergetycznego zasilanego z baterii akumulatorów współpracujących z zespołami prądotwórczymi. W pracy wykazano, iż zastosowanie magazynów energii (baterii akumulatorów), przy jednoczesnym dostosowaniu trybów pracy systemu elektroenergetycznego do aktualnych potrzeb, umożliwia znaczną poprawę bilansu elektroenergetycznego jednostki, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i wielkości emisji CO2, z zachowaniem właściwych parametrów jakości energii elektrycznej.
In this paper the results of the experimental verification of the possibilities of improving the ship’s energy efficiency design index have been presented. These results deal with using of innovative solution of hybrid electric power system on the passenger – car ferry equipped with electric propulsion type of Diesel Electric Hybrid. The discussed and carried out during the sea trials solution concerns the electric power system powered by batteries cooperating with generating sets. In the article it has been shown that use of energy storage systems with appropriate adapting the operation modes of the power system to current needs allows the ship energy balance improvement with simultaneous fuel consumption and CO2 emission reduction. Aforementioned effects have been achieved together with maintaining the adequate values of electrical power quality parameters.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).