Tytuł pozycji:
Modele systemów transportowych uwzględniające wybrane charakterystyki niezawodnościowe
Artykuł stanowi przegląd stanu wiedzy na temat modelowania systemów transportowych z uwzględnieniem aspektów niezawodności. W przypadku systemu transportu szynowego występuje bardzo duża niejednoznaczność w nazewnictwie na styku obszarów niezawodności, systemów transportowych i kolejnictwa. Najczęstszymi niejednoznacznościami w nomenklaturze cechują się opracowania z obszarów systemów transportowych, zawierające elementy niezawodności. Taki stan rzeczy odnotowano po wstępnym przeglądzie literatury. Zagadnienie podzielono na cztery części. Zastosowane podejście wynika z potrzeb badań prowadzonych nad modelowaniem niezawodności i bezpieczeństwa systemu transportu szynowego. Pierwszą wyszczególnioną grupą są modele systemu z losowymi strumieniami zgłoszeń i obsługi. Drugą grupę stanowią modele wspomagające zarządzanie systemem po wystąpieniu zakłóceń. Ostatnie dwie grupy stanowią modele funkcjonalne oraz modele funkcjonalne w powiązaniu z procesami markowskimi. Artykuł zakończony jest podsumowaniem oraz perspektywami dalszych badań.
The paper is a state of art overview of the knowledge on modeling of transportation systems, taking into account reliability factors. In case of the railway transportation system there is very large ambivalence in terminologyon the crossroads of reliability, transportation systems and railways. The most frequent ambiguities in the nomenclature are characterized by researches in the transportation systems area, incorporating elements of reliability. This state of affairs was reported after an initial review of the literature. The problem is divided into four parts. The approach stems from the needs of the whole research related to modeling of reliability and safety of railway transportation. The first group of models are system models with random requests and service. The second group consists of models to help manage the system after occurrence of interferences. The last two groups are functional models and functional models in conjunction with the markovianprocesses. The paper ends with a summary and conclusion about further work.