Tytuł pozycji:
Rozwój bezwładnościowych stanowisk badawczych układów hamulcowych
Artykuł przybliża ideę oraz podstawy badań hamulców hydraulicznych pojazdów samochodowych na bezwładnościowych stanowiskach badawczych a także przedstawia trendy ich rozwoju. Poruszone zostały kwestie zmian mechanicznej budowy stanowisk, ewolucji systemów akwizycji pomiarów oraz układów sterowania. Omówiono nowe gałęzie rozwoju badań hamulców jak badania hałasu i drgań czy nowe wyzwania związane z pojazdami hybrydowymi, a także wyzwania z dziedziny ochrony środowiska i emisji cząstek stałych. Omówiono główne różnice w sposobie użytkowania hamulca w pojazdach silnikowych konwencjonalnych i hybrydowych oraz konsekwencje tych różnic dla bezwładnościowych stanowisk badawczych oraz ich wpływ na rozwój materiałów okładzin hamulcowych. Określono trend stanowiskowych badań układów hamulcowych na najbliższe lata.
Article describes concept and basis of vehicles hydraulic brakes inertia test stations and presents the trends of their development. It addresses changes in the mechanical construction, the evolution of measurements acquisition systems and control systems. Discusses the development of new branches of research as NVH (noise, vibration, and harshness) and the new challenges connected with hybrid vehicles, as well as challenges in the field of environmental protection and emissions of particulates. Elaborates on the principle differences in the use of braking systems between conventional motor vehicles and hybrid vehicles, and the consequences of these differences for inertial research positions and their impact on the development of brake lining material. Specified the trend of bench testing of braking systems in the coming years.