Tytuł pozycji:
Ocena wskaźników ekonomiczno-energetycznych i ekologicznych turbodoładowanego silnika o zapłonie wymuszonym 1.2 TSI
Współczesne tłokowe silniki spalinowe o zapłonie wymuszonym z bezpośrednim wtryskiem paliwa charakteryzują się parametrami pracy porównywalnymi z parametrami silników o zapłonie samoczynnym. Są to silniki powszechnie stosowane do napędu samochodów osobowych. Charakteryzują się one małymi objętościami skokowymi, mniejszymi masami i wymiarami gabarytowymi oraz mniejszą hałaśliwością w porównaniu z silnikami starszych generacji. Postęp w obecnie stosowanych silnikach o zapłonie wymuszonym spowodowany jest przede wszystkim zastosowaniem w nich nowoczesnych, elektronicznie sterowanych układów zasilania z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz wydajnych układów doładowujących. W artykule przedstawiono wybrane wyniki badań nowoczesnego turbodoładowanego silnika o zapłonie wymuszonym 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W czasie badań silnik pracował według trzech wybranych charakterystyk obciążeniowych. Badania przeprowadzono na stanowisku hamownianym znajdującym się w Laboratorium Silników Cieplnych Politechniki Świętokrzyskiej.
Modern, piston, internal combustion, positive ignition engines with direct fuel injection show performance parameters that are comparable with the parameters of the compression ignition engines. They are widely used to power automobile vehicles. They are characterised by small displacement volume, lower mass and dimensions and they generate less noise when compared with older generation engines. Advancements in presently used positive ignition engines result mainly from the use of modern, electronically controlled fuelling systems with direct fuel injection and also of efficient supercharging systems. The paper presents selected test results for the modern, turbocharged, positive ignition 1.2 TSI engine with direct fuel injection. In the tests, the engine operated under three selected load characteristics. The tests were performed at the engine test bench at the Laboratory of Heat Engines of the Kielce University of Technology.