Tytuł pozycji:
Probabilistyczna metoda diagnostyki systemów sterowania ruchem kolejowym
Systemy sterowania ruchem kolejowym odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu sprawnego prowadzenia ruchu kolejowego. Dlatego też podstawowym wymaganiem, oprócz realizowania przez nie niezbędnych funkcji, jest ciągłe dążenie do uzyskania ich dużej niezawodności. Rozwój systemów sterowania ruchem kolejowym wiąże się z zastosowaniem w procesie ich konstruowania nowoczesnych technologii informacyjnych, co pozwala na rozszerzanie funkcjonalności tych systemów o rejestrację zdarzeń i autodiagnostykę. Brak jest jednak standardów w tym zakresie co znacząco utrudnia unifikację rodzaju gromadzonych danych diagnostycznych oraz ich analizę. Wpływa to oczywiście niekorzystnie na utrzymywanie sprawności technicznej systemów. Autorzy artykułu dostrzegając ten ważny problem zaproponowali autorską metodę diagnostyczną systemów sterowania ruchem kolejowym, która opiera się na wnioskowaniu probabilistycznym. Przeprowadzili również badania polegające na weryfikacji opracowanej metody diagnostycznej dla samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Uzyskane rezultaty potwierdziły poprawność przyjętej koncepcji diagnozowania systemów sterowania ruchem kolejowym.
Railway traffic control systems have a key role in ensuring the smooth operation of railway traffic. Therefore, the basic requirement, in addition to the implementation of necessary system functions, is continuous striving for ensuring the high level of reliability. Contemporary development of railway traffic control systems is associated with the application of modern information and communication technologies, which makes it possible to extend the functionality of these systems by the logging events and selfdiagnostics. However, there are no standards in this area, which considerably complicates the unification of scope and types of acquired diagnostic data as well as their analysis. This, of course, has a negative impact on the maintenance of the systems technical reliability. The authors of the paper have noticed this important problem and have proposed a new diagnostic method for railway traffic control systems, which is based on a probabilistic inference. They also verified the developed diagnostic method by testing it on the level crossing protection system. The obtained results have proved the correctness of the adopted railway traffic control systems diagnosing concept.