Tytuł pozycji:
Zagadnienie bezpieczeństwa zintegrowanych informacji operacyjnych w porcie lotniczym
W artykule zaprezentowano i omówiono atrybuty bezpieczeństwa informacji, bazując na standardach zawartych w załącznikach do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz standardach ISO. Następnie opisano System wspólnego podejmowania decyzji w porcie lotniczym (A-CDM), opierający swe działanie na wymianie informacji, a jednocześnie stanowiący jedno ze źródeł danych dla zaawansowanych systemów zarządzania wykonywaniem operacji w ruchu lotniczym. Aby wymiana i przetwarzanie informacji lotniskowych mogły się odbywać w należyty sposób rozważono zagadnienie bezpieczeństwa danych lotniczych i operacyjnych, w aspekcie kryteriów klasyfikacji i wymagań dotyczących poziomów spójności dla poszczególnych klas danych oraz wymaganie stosowania matematycznych algorytmów Cyklicznej Kontroli Nadmiarowej. Na koniec podjęto próbę określenia którą klasę danych przyjąć i który algorytm CRC wybrać jako adekwatne do potrzeb służb operacyjnych portu lotniczego. Uzyskane wyniki wykazały, że do zagadnienia zapewnienia bezpieczeństwa zintegrowanych lotniskowych danych operacyjnych należy podejść odpowiednio szeroko, integrując zasady, metody, rozwiązania i algorytmy określone odpowiednio w standardach ICAO i normach ISO, co będzie przedmiotem dalszej pracy autorów.
The article presents and discusses the attributes of information security, based on standards contained in the Annexes to the Convention on International Civil Aviation and ISO standards. Subsequently it describes Airport Collaborative Decision Making (A-CDM) System, basing on information exchange and being one of the data sources for advanced air traffic operation systems. In order to assure proper airport data processing and exchange, the aspect of data security was considered, and what followed classification criteria and requirements for data consistency levels in particular classes as well as requirement of CRC application were described. At the end an attempt to determine which data class and which CRC algorithm are to be chosen as adequate to the airport’s operational services needs was made. The results showed that the issue of ensuring integrated airport’s data security must be approached in a complex way, integrating principles, methods, solutions and algorithms defined in ICAO and ISO standards, which will be the subject of authors’ future study.