Tytuł pozycji:
Wpływ na środowisko wybranych pierwiastków wymywanych z odpadów hutniczych stosowanych do budowy dróg
W niniejszej pracy dokonano analizy ilości wymywanych pierwiastków (cynku, magnezu i manganu) jakie mogłyby wydostać się do środowiska z odpadów hutniczych wraz z zastosowaniem ich w budownictwie dróg i nawierzchni asfaltowych. Badanym materiałem były hałdy zawierające żużel stalowniczy, muł z oczyszczania spalin metodą mokrą z oczyszczalni z Dąbrowy Górniczej, świeży żużel oraz żużel po leżakowaniu zlokalizowane na terenie Zakładu Odzysku Surowców Madrohut Sp. Z o.o. w Krakowie. Analizy wymywanych pierwiastków dokonano metodą atomowej spektroskopii absorpcyjnej. Otrzymane wyniki porównano z zawartościami pierwiastków w różnych typach gleb celem określenia czy mogłyby okazać się toksyczne dla ekosystemu w pobliżu dróg. Badania wykazały, że największą zawartością oznaczanych pierwiastków cechują się hałdy z mułu po oczyszczaniu spalin metodą mokrą, natomiast w wielu przypadkach zawartość wybranych pierwiastków była poniżej granicy oznaczalności metodą ASA. Wykazano, że otrzymane wartości zawartości pierwiastków nie powinny stanowić zagrożenia dla środowiska w przypadku zastosowania odpadów jako surowca w budownictwie drogowym.
In the presented paper, the amount of washed out elements (zinc, magnesium and manganese) from metallurgical wastes used for road construction might be released to the environment. The analysed samples were obtained from the wastes heaps containing slug and loam from the exhaust gases purification system in Dąbrowa Górnicza. The waste heaps were localized at site belonging to the Raw Materials Retrieval Company “Madrohut” Sp.Z o.o. in Kraków. The washed out elements’ concentrations were determined by means of Atomic Absorption Spectrometry. The obtained results were compared with the elements’ concentrations in various soils, to determine whether such materials could be toxic for the environment. It can be concluded that the highest concentrations of the elements was found in the loam samples, but in many instances, the elements’ concentrations were below the detection limits. It was shown, that the determined content of the examined elements should not be dangerous for the environment if used in road construction.