Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Sztuka funkcjonalna na rondzie w Santa Cruz w Kalifornii

Tytuł:
Sztuka funkcjonalna na rondzie w Santa Cruz w Kalifornii
Autorzy:
Sołowczuk, A.
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
infrastruktura
ronda turbinowe
Santa Cruz
infrastructure
turbo roundabout
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Santa Cruz to miejscowość wypoczynkowa w stanie Kalifornia. Znajduje się w odległości ok. 120 km od San Francisco. Mieszka w niej ok. 50 tys. mieszkańców. W roku 1989 Santa Cruz nawiedziło trzęsienie ziemi. Odbudowana po trzęsieniu ziemi miejscowość jest typowym miasteczkiem turystycznym z licznymi hotelami i pensjonatami oraz jest bazą wypoczynkową mieszkańców San Francisco, licznie przybywających na atrakcyjne i piękne wybrzeże klifowe. W centrum miejscowości jest dość duży ruch komunikacyjny, który jeszcze dodatkowo kumulują, w weekendy i miesiące letnie, miejscowe atrakcje, np.: drewniane molo z licznymi kafejkami i butikami (ryc. 1), latarnia morska z muzeum surfingu, port jachtowy i centrum surfingu. Na zdjęciu (ryc. 1), zaprezentowano molo w Santa Cruz. Jest to obiekt o bardzo dobrze rozwiniętej infrastrukturze i generujący w sezonie duży ruch zarówno samochodowy, jak i pieszy. Na molo znajduje się dużo barów, kafejek, sklepów i butików oraz liczne biura użyteczności publicznej związanej z turystyką, żeglowaniem, plażowaniem, nurkowaniem, serfowaniem itp. W związku z powyższym na molo jest zorganizowany parking samochodów osobowych w z czterema pasami do parkowania prostopadłego, pomiędzy którymi znajdują się dwie jezdnie manewrowe oraz dwupasmowa droga dojazdowa kończąca się na końcu mola. Władze miasta, chcąc upłynnić ruch w centrum, szczególnie w sezonie letnim i w dni weekendowe, podjęły decyzję o budowie tradycyjnego ronda na głównych krzyżujących się ulicach [2]. Uwzględniając, że było to pierwsze rondo w Santa Cruz, na pierścieniu ronda wykonanym z jasnej nawierzchni betonowej zastosowano grube strzałki z ciemnego betonu, wskazujące kierowcom kierunek ruchu okrężnego (rys. 2). Strzałki były mało estetyczne. Ale trzeba przyznać z pewnego oddalenia były widoczne dla kierowców. Reakcje mieszkańców, w pierwszych tygodniach egzystencji tradycyjnego ronda, były bardzo niepochlebne. Mieszkańcom trudno było zaakceptować ruch okrężny i nauczyć się jeździć po nowo wybudowanym rondzie, pierwszym rondzie w Santa Cruz. Poza tym biorąc pod uwagę wąskie przekroje poprzeczne ulic, dochodzących do ronda, budowa ronda nie poprawiła przepustowości w centrum miasta [2]. Dlatego władze miasta drugie rondo zaplanowane bliżej plaży i mola postanowiły wybudować, jako rondo turbinowe, ponieważ charakteryzują się one większą przepustowością. Biorąc pod uwagę nieznajomość zasad ruchu okrężnego w mniejszych miejscowościach w USA oraz niepochlebne opinie mieszkańców podczas budowy ronda i w pierwszych miesiącach po jego oddaniu do użytku [2], informacje o ruchu okrężnym w postaci strzałek nakazujących kierunków ruchu są powszechnie stosowane. Podobne rozwiązania ze strzałkami na pierścieniu ronda są pomocne dla mieszkańców, by ruch okrężny nie stanowił dla nich problemu komunikacyjnego. Niniejszy artykuł dotyczy tajników budowy drugiego ronda w Santa Cruz w Kalifornii.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies