Tytuł pozycji:
Sposoby diagnozowania zużycia pary ciernej hamulca tarczowego
Dążenie do podnoszenia prędkości pojazdów wymusza stosowanie większych mocy hamowania a więc układów hamulcowych szybko przejmujących i rozpraszających nagromadzoną energię cieplną. Dla zachowania wysokiej sprawności układu hamulcowego w całym procesie eksploatacji, konieczne jest kontrolowanie stanu pary ciernej tarcza-okładzina jeszcze przed osiągnięciem dopuszczalnego zużycia w szczególności okładzin ciernych. Celem artykułu jest przedstawienie aktualnie stosowanych układów do diagnostyki pary ciernej hamulca tarczowego zarówno w pojazdach samochodowych jak i szynowych.
Attempt to raise vehicles speed involves application of greater braking power i.e. braking systems rapidly absorbing and dispersing stored heat energy. To maintain high efficiency of braking system in the whole operational process, it is necessary to control the friction set: brake and pad before reaching limitary wear particularly of friction pads. Presenting currently applied arrangements for the diagnostic testing of the friction pair of disc brakes both in cars and trains is a purpose of the article.