Tytuł pozycji:
Grywalizacja na platformie Moodle
Niniejszy artykuł poświęcony jest możliwościom wprowadzenia elementów grywalizacji na platformie Moodle. Zastosowanie dodatkowych narzędzi informatycznych: systemu algebry komputerowej w pytaniach typu STACK oraz wtyczki STASH pozwala na umieszczenie w kursie dodatkowych obiektów. Ich liczba oraz częstotliwość przyznawania mogą być uzależnione na przykład od wyników uzyskanych przez studenta za poszczególne testy. Opiszemy także zasady przykładowej gry na podstawie naszych doświadczeń zdobytych w pracy ze studentami Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. W naszej opinii zgrywalizowana forma zwiększa atrakcyjność zajęć i bardziej motywuje studentów do nauki. Potwierdzają to również opinie studentów wyrażone w anonimowej ankiecie.
This article is dedicated to the possibilities of introducing gamification elements on the Moodle platform through the use of additional IT tools: a computer algebra system in STACK questions and the STASH plug-in. The STACK (System for Teaching and Assessment using a Computer algebra Kernel) plug-in on the Moodle platform is used to automatically evaluate the answers entered by students in open-ended questions based on the Maxima computer algebra system. The STACK system allows you to obtain a complete solution to a randomly selected version of the question. The STASH plug-in allows you to create items on the Moodle platform and place them in the course for students to pick up and collect according to set rules. The course creator can specify in the location settings of a given item whether it is available for collection once or multiple times. We will also describe the schema of an example game with its activities, the method of assessment and course completion, based on our experience of working with students at the West Pomeranian University of Technology in Szczecin. In our opinion, the time spent on developing gamified courses has not been wasted. In fact, we see a far greater student interest in mathematics itself and in the innovative form of academic teaching.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).