Tytuł pozycji:
Strategie umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw na eurorynku
W publikacji podjęto rozważania dotyczące wyboru odpowiednich form umiędzynarodowienia na rynku UE przez polskie przedsiębiorstwa. Celem pracy jest identyfikacja odpowiednich strategii internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw na eurorynku, z uwzględnieniem oceny MŚP i dużych podmiotów oraz przedsiębiorstw ze względu na wielkość przychodów zagranicznych. W części teoretycznej omówiono zagadnienia związane z umiędzynarodowieniem na eurorynku oraz wyjaśniono znaczenie form eksportowych, kontraktowych, kooperacyjnych oraz inwestycji zagranicznych. Artykuł o charakterze badawczym oparto na wynikach analiz przeprowadzonych na próbie polskich przedsiębiorstw. Sformułowano cztery hipotezy badawcze. W celu ich weryfikacji posłużono się analizami statystycznymi, tj. deskryptywną oraz testem niezależności chi-kwadrat. Na podstawie testów statystycznych nie stwierdzono występowania zależności między wielkością przedsiębiorstwa a formami umiędzynarodowienia na eurorynku. Wykazano jednak, że występują zależności między grupami przedsiębiorstw ze względu na wielkość przychodów zagranicznych a strategiami umiędzynarodowienia na eurorynku, w szczególności odnośnie do form kooperacji oraz inwestycji kapitałowych. Ponadto zidentyfikowano na eurorynku odpowiednie strategie ekspansji, do których zdaniem badanych należą głównie formy eksportowe, w mniejszym zakresie kontaktowe i inwestycji zagranicznych oraz rzadziej kooperacyjne. Najmniej odpowiednimi strategiami internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw są formy kooperacyjne zarówno dla małych oraz średnich przedsiębiorstw, jak i podmiotów o wysokich przychodach zagranicznych. Końcowa część artykułu zawiera wnioski i podsumowanie.
The paper tackles the issue of the selection of appropriate forms of internationalization on the EU market by Polish businesses. The objective of the article is to identify appropriate strategies for the internationalization of Polish businesses on the Euromarket, taking into account the assessment of SMEs and large entities and enterprises attributable to the volume of foreign revenues. The theoretical part export, contract, cooperation and foreign investment forms. The research paper is based on the results of analyzes conducted on a sample model of Polish enterprises. Four research hypotheses were formulated. In order to verify them, statistical analyzes were used, i.e. the descriptive statistics method and the chi-square test of independence. Predicated on statistical tests, no relationship was found between the size of a business and the forms of internationalization on the Euromarket. However, it was proved that there are dependencies between groups of enterprises depending on the volume of foreign revenues and internationalization strategies on the Euromarket, in particular regarding forms of cooperation and capital investments. In addition, appropriate expansion strategies on the Euromarket were identified, which, according to the respondents, include mainly export forms, to a lesser extent contractual forms and foreign investments, and less often cooperative ones. The least applicable strategies for the internationalization of Polish businesses are cooperative forms, both for small and medium-sized enterprises and for entities with high foreign revenues. The final part of the paper consists of conclusions and a summary.